Hier zitten wij natuurlijk altijd op te wachten bij Vagpro.nl – Een nieuwe auto! Dit keer is de Passat vernieuwd en hoe.. Op de autosalon van Parijs 2014 is alweer de achtste generatie van deze limousine gepresenteerd. Dit zijn de eerste officiële foto’s van de nieuwe VW Passat. In het kader van groen, zuinig en duurzaam is het totale gewicht terug gebracht met ongeveer 85kg ten opzichte van het vorige model en zal de motor tot 20% zuiniger in haar verbruik zijn.
Met de keuze uit vermogens van 120 tot 280 pk’tjes kan je natuurlijk ook een turbo laten aanmeten. Er is ook een plug-in hybride motor met 211 pk’s, goed voor 50 km zuivere groene kilometers. Wil je toch een diesel? Prima, deze gaan namelijk tot 240 pk!
Comfort
De wielbasis van de nieuwe Passat is iets langer als zijn voorganger, denk aan bijna 8 centimeter waardoor het rijcomfort enorm vergroot wordt. De sedan is overigens in zijn totaliteit 2 mm korter gemaakt als zijn voorganger. Ze hebben de nieuwe Passat ook iets sportiever in de veren gezet en is maar liefst 14 mm lager dan de voorganger, ook heeft deze Passat iets bredere heupen en zal dus 12 mm breder zijn. Qua inhoud zal de sedan er ongeveer 21 liter extra liters op vooruit gaan.
LED
Zoals wij van VW gewend zijn is de nieuwe Passat in drie uitvoeringen te verkrijgen: Trendline, Comfortline en de Highline. De Highline is standaard voorzien van LED koplampen en LED DRL (dagrijverlichting). Ook de richtingaanwijzer is van twaalf opeenvolgende LED’s die een wit of lichtgeel licht tonen. De R-versie is ook beschikbaar, hier later een apart artikel over van Vagpro.nl. LED achterlichten worden standaard geleverd met elk type Passat.
Interieur
Net zoals de Golf 7 en de nieuwe Polo heeft ook de nieuwe Passat een volledig geïntegreerd multimedia systeem. Bestel je zo’n systeem, ga dan altijd voor de Composition Media, Discover Media of Discover Pro. Onze ervaring is dat een hoop mensen graag de Bluetooth functie in de nieuwe VW Passat willen benutten, iets wat pas vanaf de Composition Media beschikbaar is. Achteraf inbouwen is tot op heden nog niemand gelukt vanwege het lastige online programmeren/aanmelden wat Volkswagen heeft bedacht. De mensen van Volkswagenradio.nl bieden volgens ingewijden deze systemen in de komende paar maanden wel aan met inbouwmogelijkheid. Ook xenon en LED achteraf inbouwen blijkt een bijzondere klus maar dat is wel al gelukt.
Cockpit
Wat verder erg aantrekkelijk is de fraai weggewerkte LED strip die de cockpit van Ambiance-light voorziet. Deze is in te stellen in drie verschillende kleuren. Wat Volkswagen ook erg innovatief maakt is de full-screen interactieve dashboard informatievoorziening. Toevallig wordt deze door VW de ‘Active Information Display’ genoemd. Ook nieuw hierin is het Rear Seat Entertainment pakket. Dit is eigenlijk een app die het multimedia infotainment systeem compatible maakt met tablets. Je kan WiFi gebruiken om te verbinden en diverse functies uitlezen/bedienen van de auto. Natuurlijk krijg je ook de mogelijkheid je tabje op te laden want zoiets slurpt batterij natuurlijk.
Nog iets met een hoog gadget gehalte en erg belangrijk en veilig is de Emergency Assist. De wat? Zodra bepaalde sensoren detecteren dat de bestuurder niet kan remmen, gas geven of sturen zal deze abrupt zelf de auto tot een noodstop brengen. Is hier over nagedacht? Ja, want er moet wel iets goed mis zijn wil je dit systeem in laten schakelen. Besluit je dus een tukje te doen in je nieuwe Passat terwijl je met 130 over de Afsluitdijk zoeft dan zal dit systeem dat detecteren, jouw direct waarschuwen met de nodige toeters en bellen en je uiteindelijk met een noodstop confronteren. Vliegt dan iedereen om je achterbumper? Volkswagen heeft ervoor gezorgd dat de auto de knipperlichten begingen te knipperen en de auto licht begint te slingeren wat medeweggebruikers moet activeren een veilige afstand te creëren.
Prijzen mogen wij nog niet weten, hier komt Vagpro.nl natuurlijk later wel mee aanzetten. Wij schatten dat het instapmodel tussen de 30 en 35 duizend euro zal moeten opbrengen, voor de leaserijders onder ons zal de 7% bijtelling voor de Plug-in Hybrid als muziek in de oren klinken, je rijdt hier dan wel zo’n groene rakker met maar liefst 211 PK.