Tijdens het Vienna Motor Symposium heeft Audi de opvolgers van de huidige 3,0-liter TDI blokken gepresenteerd. De nieuwe generatie 3.0 V6 TDI motoren zijn natuurlijk schoner, sterker en zuiniger.
Het verschil van de nieuwe diesel blokken, zit ‘m in het vermogen. Op dit moment is er sprake van een 160 kW (218pk) en een 200 kW (272pk) versie. In het persbericht praat de Duitse autofabrikant vooral over de sterkste variant en kunnen we van de minder krachtige versie het koppel niet noemen. De zwaardere motor heeft een koppel van 600 Nm.
Hoewel er nog geen precieze cijfers bekend zijn, durft Audi wel te stellen dat de nieuwe motoren tot maar liefst 13 procent zuiniger zijn dan de blokken die nu worden gebruikt en stoten per kilometer tot 15 gram minder CO2 uit. Deze feiten zorgen ervoor dat de nieuwe TDI-motoren voldoen aan de Euro-6 normen, die september van dit jaar ingaan.
Een motor die niet alleen sterker, maar ook schoner en zuiniger is, maak je niet zomaar. Audi heeft dan ook de nodige foefjes toegepast. Zo claimt het bedrijf de eerste fabrikant te zijn die een Nox-catalysator in één unit heeft gecombineerd met een dieselpakfilter én SCR-injectie. Andere redenen voor de toegenomen prestaties zijn de verbeterde turbolader, oliepomp, zuigerringen en -pennen, een nieuwe carter en een nieuwe cilinderkop.
Er is nog geen zekerheid, maar men gaat er van uit dat de nieuwe drie-liters van Audi al deze maand in de vernieuwde A7 geplaatst zullen worden.
Dit was niet het enige dat Audi in Wenen presenteerde. Als primeur kwam de fabrikant met een zeventraps-DSG-transmissie (S-Tronic), die geschikt is om in combinatie met voorwielaandrijving samen te werken met in de lengte geplaatste motoren.