Gaaf en snel! Deze Audi TT 420. De eerste nieuwe TT met maar liefst 420PK onder de kap! Daarnaast steekt deze Audi TT 420 met zijn uiterlijk ook niet onder stoelen of banken dat hij een sprintje kan trekken. Daarna wordt het ook nog eens bijzonder duidelijk wanneer je de bestickering op de zijkant van deze Audi TT langs ziet zoefen: 420. Niet slecht voor deze 2-liter 4 cilinder patser.
Deze auto is een beetje een zijstraatje van de TTS, zelfde eigenschappen behalve het exterieur en de PK’s. De TTS verblijdt ons namelijk met 310 PK. Je kan deze 420 dus een beetje als de TTS Coupe beschouwen. De 420 is qua materiaal licht opgebouwd, er is rekening gehouden met het gewicht om de PK’s extra tot hun recht te kunnen laten komen. Denk bijvoorbeeld aan de verwerking van koolstofvezel in de deuren en dit vederlichte spul werkt door het hele chassis samen met aluminium en waar nodig staal. Het interieur doet sportief aan met het wellicht bekende Alcantara stuur waarop de start/stop knop ook te vinden is. Schakelen kan je natuurlijk met flippers. Het blijft een sportieve auto waar 420 PK op kan worden losgelaten, derhalve is er voor versteviging en stabiliteit een soort rolkooi/rolbar aangebracht waar normaal de achterbank zit.
De spoiler op de kofferbak is groot genoeg om de auto bij hoge snelheiden van genoeg downforce en dus tractie te voorzien. Normaal zijn wij daar niet zo’n fan van en houden wij niet van spoilers, maar in dit geval misstaat deze absoluut niet en is hij functioneel ook nog eens echt nodig. De 420 TT weegt ‘slechts’ 1344 kilogram en de motor verteld de vier wielen van de 420 TT van 0 naar 100 km te gaan in 3,7 seconden, ja dat is vanuit stilstand. Bizar snel.
Omdat wij, en Audi ons voor kunnen stellen dat zoveel vermogen je nogal zenuwachtig kan maken, wees gerust. De ontwerpers hebben de 420 TT voorzien van Torque Vectoring, dit systeem houdt je recht en ondersteund de vier wielen om in een rechte lijn te blijven. Wil je, naast dit witte wonder, zoveel lol beleven met een Audi dan heb je zelfs nog een alternatief, dit model komt qua prestaties wel aardig dichtbij de Audi TT RS. Deze heeft 500 pk en een cilinder meer, maar de 420 TT is dan weer iets zuiniger en iets goedkoper.