De start van de voorverkoop van de Audi TT en de Audi TTS is bij onze buren in het oosten reeds aan de gang. Nu alweer de derde generatie dus de engineers van Audi wilden iets echt nieuws neerzetten. Natuurlijk moest het huidige ontwerp in ogenschouw gehouden worden om de herkenbaarheid te waarborgen, maar wij zijn erg tevreden met het resultaat. Betere wegligging, een getweaked onderstel en een moderner interieur met wat gave snufjes.
De TT zal weer vertegenwoordig worden door natuurlijk een 2 liter TFSI met 230PK, de 2 liter turbo benzinemotor is 19PK krachtiger en zelfs nog zuiniger. De eerste beste diesel waar je uit kan kiezen is een 2 liter TDI en heeft ook 14PK meer meegekregen t.o.v. zijn voorganger en mag zich vertonen met 184PK. De TTS zal overigens ook voorzien zijn van een 2 liter TFSI maar daar betaal je rustig 15.000 euro meer voor. Dan heb je wel een Porsche killer met 310 PK die van 0 naar 100 in 4,7 seconden kan accelereren.
Voor je kijken
Net zoals Volkswagen haar intentie is heeft ook Audi het dashboard de virtual cockpit meegegeven. Een volledig digitaal geïntegreerd instrumentenpaneel die standaard wordt geleverd bij de TT. Wil je ook nog een navigatiesysteem hebben zal je dit ongeveer 2500 euro meer kosten en zal het ontwerp van het instrumentenpaneel zal hierdoor ook anders zijn. Dit geheel zal via je stuurwielbediening in de juiste modus gezet kunnen worden.
Design TT, Design
Direct zie je een aantal strakkere modernere lijnen in deze versie van de TT. Zoals je in het eerst model zag vanaf 1998 waren er veel ronde elementen. De tweede versie was al iets hoekiger en nu gaan we richting echte strakke belijningen. De typische Audi grill is onmiskenbaar en wordt er natuurlijk in gehouden. Het logo is verplaatst, deze is nu op de motorkap gelegd. Wil jij LED in je nieuwe TT koplampen, dan kan dat. Wel als optie, maar dan ben je wel voorzien van de zogenaamde Matrix LED’s. Verder is deze sportieveling even lang als zijn voorganger maar de wielbasis is toegenomen met 37 millimeters. De breedte en de hoogte is overigens ook hetzelfde gehouden. Bij de TTS zullen er vier uitlaatpijpen te vinden zijn.
Voorkom opstijgen
Bij Porsche zie je deze techniek ook, een spoilertje die openklapt uit de achterklep bij 120 km/h. Verbeter toch net die wegligging. De bagageruimte is 305 liter, niet onaardig en vergelijkbaar met de vorige TT. Maar laten we eerlijk zijn, je koopt geen TT omdat je boodschappen er goed in passen. Houdt je wel van een stukje lichtmetaal onder je TT dan kan je de standaard 17 inch verruilen voor het aanzienlijke formaat van 20 inch wielen. Binnenkort de Nederlandse prijzen voor deze derde generatie TT en TTS!
Tot slot heeft Vagpro.nl op een site nog wat Duitse prijzen gevonden van deze Audi TT, deze delen wij natuurlijk even met je:
Let op, dit zijn de Duitse prijzen, de Nederlandse prijzen zullen zoals gewoonlijk iets hoger liggen.