• Nieuwe 110 kW (150 pk) sterke turbo benzinemotor met slim Active Cilinder Management systeem voor lage CO2-uitstoot
• Leverbaar met handgeschakelde 6-versnellingsbak en 7-traps DSG
• Vanaf juni leverbaar voor Leon SC, 5-deurs en ST; prijzen vanaf € 26.200,-
• 20% fiscale bijtelling voor zakelijke rijders
Met de 1,4 liter viercilinder turbo benzinemotor met cilinderuitschakeling introduceert SEAT een belangrijke nieuwe krachtbron voor de Leon modelfamilie om CO2-emissies verder te verlagen. Ondanks een indrukwekkend vermogen van 110 kW (150 pk) noteert de 1.4 TSI ACT onder de streep een CO2-uitstoot van slechts 109 gram per kilometer. Daarmee valt deze Leon voor zakelijke rijders in de 20% bijtellingcategorie en springt hij met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 km zeer verantwoord met brandstof om.
De nieuwe 1.4 TSI onderscheidt zich door de innovatieve Active Cilinder Management-technologie (ACT). Het systeem schakelt de middelste twee cilinders uit bij lichte motorbelasting. In de standaard verbruikscyclus resulteert dat in een brandstofbesparing van 0,4 liter per 100 km en dientengevolge een CO2-reductie van liefst 10 gram per gereden kilometer. Bij een constante, gematigde snelheid zijn de effecten van de cilinderuitschakeling het grootst.
De cilinderuitschakeling wordt actief wanneer het toerental van de 1.4 TSI tussen 1.400 en 4.000 tpm ligt en het afgegeven koppel een waarde tussen 25 en 75 Nm bereikt. In de EU-verbruikscyclus is dit op circa 75% van alle trajecten het geval. Wanneer extra vermogen en trekkracht gewenst zijn, schakelen de cilinders twee en drie automatisch weer bij. De bestuurder merkt daar, afgezien van het extra acceleratievermogen, niets van.
Trekgewicht van 1.500 kg
Het resultaat van deze inspanningen is een gemiddeld brandstofverbruik van 4,7 liter op 100 km, ondanks het indrukwekkende vermogen en koppel van respectievelijk 110 kW (150 pk) en 250 Newtonmeter. De CO2-uitstoot van de 1.4 TSI ACT-motor bedraagt 109 gram (DSG: 110 gram) voor de Leon SC en Leon 5-deurs; de Leon ST noteert 112 gram (DSG: 110 gram). Daarmee vallen alle koetswerkversies van de Leon 1.4 TSI ACT ondanks de pittige prestaties voor zakelijke rijders in de fiscaal gunstige 20% bijtellingcategorie. Naast de sportieve prestaties en het zuinige verbruik, onderscheidt deze uitvoering van de Leon zich bovendien door een fors trekgewicht van 1.500 kg.
De Leon 1.4 TSI ACT is nu te bestellen en vanaf juni leverbaar in Nederland als 3-deurs SC, als 5-deurs en als ST stationwagon, naar wens met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of optioneel met de 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling, en in twee complete uitvoeringen. De eerste, de FR, is een vaste waarde in het modelprogramma van de Leon en onderscheidt zich met name door de vele sportieve accenten in het in- en exterieur. Op basis van die FR levert SEAT voor een meerprijs van slechts € 400,- momenteel ook de Leon FR Dynamic, met extra features als Full-LED koplampen met LED dagrijverlichting, het Media System Navi, parkeersensoren voor en achter, 18″ lichtmetalen velgen, het SEAT Sound System met subwoofer en een licht- en regensensor.
Ook cilinderuitschakeling voor Ibiza
Prijzen van de sportieve SEAT Leon 1.4 TSI ACT FR beginnen bij € 26.200,- voor de 3-deurs SC, als FR Dynamic is hij er vanaf € 26.600,-. De meerprijs voor de 5-deurs versie bedraagt € 350,-, de prijs van de ruime ST stationwagon ligt € 1.500,- boven die van de SC.
Overigens levert SEAT de 1.4 TSI ACT-motor in combinatie met een vermogen van 103 kW (140 pk) ook in de compacte Ibiza.