Bugatti is zo’n merk dat we eigenlijk voornamelijk kennen van de Veyron, de snelste productie auto die jij en ik gewoon kunnen kopen. De naam heeft ook zo’n heerlijke aristocratische klank. “Bugatti”. Een naam met klasse, mooi is dat. Maar doen ze nog wat? Nou, zeker wel. En als ze iets maken is het altijd bijzonder en dat is ook dit keer het geval. De eerste Bugatti Veyron is namelijk alweer negen jaar geleden voor het eerst van de band gerold en de Duitsers achter het merk vonden het wel tijd voor een opvolger. Wij kunnen het daar alleen maar mee eens zijn.
Of de nieuweling ook de naam Veyron krijgt is nog niet duidelijk, maar wel duidelijk is dat het een hybride wordt. Ja, wat kun je ervan zeggen? Een aantal jaar geleden dacht je bij elektrische auto’s nog aan een opgesmukte broodbak op wielen en batterijen die ze ‘Prius’ hadden gedoopt en nu zijn zelfs Ferrari en Porsche trots op hun milieu-vriendelijke modellen. Het goede nieuws is dat elektrisch niet langer betekend dat je in een soort gemankeerde stofzuiger over de weg suist, maar dat hybride wagens tegenwoordig loeihard kunnen gaan.
Waar hebben we het dan over? Nou, over van nul naar honderd binnen drie seconden, bijvoorbeeld. Een hybride motor zorgt er daarnaast voor dat het gehele gewicht van de toch best zware supercar naar beneden gaat. Het elektrische gedeelte wordt ook gebruikt om het benzinegedeelte een extra klap te geven, wat ervoor zorgt dat er vooral in de lagere versnellingen een hoop power bij komt. Hybrid Assist, noemen ze dat. De motor waar we het over hebben is overigens een dikke zes-liter, die nog op dit moment nog in ontwikkeling is.
Minpuntje blijft het verbruik. Rij je een tijdje op topsnelheid, oftewel meer dan 400 km/u, dan ben je binnen 12 minuten door zowel je stroom als benzine heen. Heel erg is dit overigens niet, want zodra je zo hard hebt gereden, zul je ook de speciaal gemaakte Michelinbanden moeten vervangen. Want die zijn dan gesmolten.
Van de nieuwe Veyron zijn nog geen foto’s beschikbaar, maar Bugatti kennende wijken ze niet veel van het originele ontwerp af.