Kevers

Door de jaren heen: Van Kever naar Beetle Leave a comment

Volkswagen heeft een rijke geschiedenis betreft het maken van uitzonderlijke voertuigen. De meest herkenbare in de Volkswagen familie is de Kever. De Kever was oorspronkelijk bedoeld om een voor de massa betaalbare auto te creëren voor het Duitse publiek. De productie van de auto werd daadwerkelijk gebruikt voor het Duitse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aan het einde van de oorlog waren de fabrieken die de auto gebouwd hadden nog in relatief goede staat, ondanks de aanslagen die er hadden plaatsgevonden. De fabrieken werden overgenomen door de Britten en al snel werd de productie van de Kevers weer opgepakt.

Het origineel
De oorspronkelijke Kever werd gebouwd om betaalbaar en betrouwbaar te zijn. Deze beide eigenschappen beschrijven de auto tot op de dag van vandaag perfect. De achterin geplaatste motor werd zo ontworpen dat alle onderdelen gemakkelijk te bereiken waren en dus de auto relatief makkelijk te onderhouden was. De motor is luchtgekoeld, er was dus geen radiator. De motor produceerde ook de warmte voor in de auto, terwijl dit bij een voertuig in die tijd niet de standaard was. De auto was erg licht, dus in het zeldzame geval dat de auto pecht had kon deze gemakkelijk door een of twee personen verplaatst worden zodat deze niet meer in de weg van het overige verkeer stond. Het kenmerkende afgeronde ontwerp van de Kever werd bedacht in het kader van (een zekere mate van) veiligheid. In het geval van een ongeval kan de auto natuurlijk op haar dak belanden, de ronde vorm zou er dus voor zorgen dat de inzittende er makkelijker uit konden kruipen. Natuurlijk gebeurde dit af en toe en het is bekend dat sommige Kevers na het omkeren, hoewel gehavend, gewoon hun weg weer konden vervolgen.

Kleine nadelen
Zoals bij elk voertuig zijn er nadelen te vinden. Met de lange, rijke geschiedenis van het merk Volkswagen zijn er, verrassend genoeg in verhouding maar een gering aantal nadelen aan de Kever. De belangrijkste klacht van de oude stijl Kever was het gebrek aan ruimte. Er was genoeg ruimte in het voertuig voor een chauffeur en een paar passagiers, maar voor het maken van lange tochten met veel bagage kwamen er toch wat problemen om de hoek kijken. De kofferbak zat in de voorkant van de auto en hield weinig meer dan een reservewiel en een krik. Om dit probleem op te lossen werden veel modellen verkocht met een bagagedrager gemonteerd op de bovenzijde van het voertuig.

Weinig ruimte in zo n kever

De massaproductie van de originele Kever werd opgeheven in 1977. Daarna werden de Kevers nog geproduceerd in Mexico (in het oorspronkelijke ontwerp!) tot 2003 toen de fabriek sluitte en de laatste van de originele Kevers van de productielijnen rolde.

Nieuw en verbeterd
In 1998 werd de originele Kever opnieuw ontworpen voor een nieuwe generatie. De auto is gebouwd op het frame van de toenmalige Volkswagen Golf. Hierdoor was er in een klap veel meer ruimte dan het oorspronkelijke model ooit had. De New Beetle toonde de kenmerkende afgeronde koplampen en de ronde elementen dat het origineel had. Airconditioning, elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling en airbags waren opeens allemaal terug te vinden in het nieuwe ontwerp. De motor is verplaatst naar de voorzijde van de auto is nu watergekoeld. Er is nu natuurlijk een ‘normaal’ formaat kofferbakruimte ontstaan, zodat (helaas) de oude bagagedrager is niet meer nodig is.

Kever vs. New Beetle

Wanneer een auto die zo populair is als de Kever volledig wordt vernieuwd, kan je niet verwachten dat iedereen dit zomaar accepteert. En inderdaad, ook kwamen er kritische geluiden uit de hoek van veel enthousiastelingen. De aard van de mens zorgt ervoor dat vernieuwing en verandering stug wordt ontvangen. Zoals sommige mensen zien de New Beetle als een poging tot het maximaal financieel uitmelken ten koste van een icoon. Andere mensen zien het juist als een positieve ontwikkeling omdat een icoon hierdoor juist wellicht gered wordt. De New Beetle is juist bedoeld als een ode aan de oude klassieke Kever en zal een nieuw publiek aanspreken, met natuurlijk de veiligheidsvoorschriften en de technologische vooruitgang van hedendaags aan boord.

Voor veel mensen was de eerste auto de klassieke Kever, en deze auto stelde ze in staat om hun kinderen naar school te brengen, en een symbool van vrijheid te worden. Dit symbool is er nog steeds, nu in een andere vorm. Het is aansluiting van het verleden naar het heden, nu kan iedereen nog steeds genieten van de rijke geschiedenis van het merk Volkswagen.

De VW Beetle heeft een stempel gezet op de auto-industrie die nooit meer ongedaan kan worden gemaakt. De Kever is een van de langstlopende vervaardigde auto’s in de geschiedenis. Veel films, waaronder “The Love Bug”, hebben Kevers in hun hoofdrol. Deze auto’s verbinden ons met het verleden. In bijna elke familie in de jaren ’60 en ’70 was wel iemand eigenaar van een Kever op een of ander moment. De Volkswagen Groep blijft een van de langslopende modellen en trend iconen produceren, maar niets zal ooit de nostalgie van de traditionele Kever te vervangen. Veel auto’s hebben geprobeerd om de aantrekkingskracht van de Beetle te benaderen maar hebben jammerlijk gefaald. Het is dan ook de overtuiging van de schrijver dat geen autobouwer dit ooit zal kunnen bereiken, hoewel ik ze het graag zie proberen.

Beetle GRC

Geef een reactie

Winkelwagen

close